Når du arbejder meget ved en skærm, enten hjemme eller på kontoret, kan det belaste dine øjne. Arbejdsmiljøloven indeholder bestemmelser, der kræver, at arbejdsgiveren stiller skærmbriller til rådighed, hvis det vurderes, at dine synsproblemer er relateret til arbejdet ved en computerskærm.
I forbindelse med hjemmearbejde gælder stort set samme regler som på en traditionel arbejdsplads. Det betyder, at hvis du arbejder ved en skærm i mere end to dage om ugen, har du ret til en synsundersøgelse, betalt af arbejdsgiveren, for at vurdere, om du har brug for særlige skærmbriller. Hvis synsundersøgelsen viser, at du har brug for skærmbriller til dit arbejde, skal arbejdsgiveren betale for dem – også hvis du primært arbejder hjemme.
Hvornår kan du få skærmbriller ved hjemmearbejde?
– Hvis du oplever synsproblemer eller ubehag ved skærmarbejde, har du ret til en synsundersøgelse hos en optiker eller øjenlæge betalt af din arbejdsgiver – også hvis du arbejder hjemmefra minimum 2 dage om ugen.
– Hvis undersøgelsen viser, at almindelige briller eller kontaktlinser ikke er tilstrækkelige, når du arbejder ved skærmen, skal arbejdsgiveren stille skærmbriller til rådighed.
Krav til skærmbriller ved hjemmearbejde
– Skærmbriller skal være tilpasset de synsproblemer, der opstår som følge af skærmarbejdet, og de skal kunne bruges i den specifikke arbejdssituation.
– Arbejdsgiveren er kun forpligtet til at dække omkostningerne for briller, der er nødvendige for dit skærmarbejde, ikke almindelige briller til brug i andre sammenhænge.
Konklusion
Selvom du arbejder hjemmefra, har du samme rettigheder som på kontoret, når det kommer til skærmarbejde og skærmbriller. Hvis skærmarbejdet hjemmefra giver dig synsproblemer, er din arbejdsgiver forpligtet til at tilbyde dig en synsundersøgelse og stille skærmbriller til rådighed, hvis det er nødvendigt.