Nogle oplever, at de har en tendens til at lave mere overarbejde, når de arbejder hjemmefra.
Der flere strategier, der kan hjælpe dig med at holde arbejdstiden indenfor sunde rammer, og vi bruger selv flere af dem:
Først og fremmest er det vigtigt at sætte klare arbejdstider, som du holder dig til, præcis som du ville gøre på et kontor. Lav eventuelt en daglig opgaveliste med prioriterede opgaver, så du fokuserer på det vigtigste og undgår, at arbejdet trækker ud over din fastlagte arbejdstid.
For at minimere forstyrrelser, bør du slukke for arbejdsrelaterede notifikationer udenfor arbejdstiden, så du ikke føler dig fristet til at tjekke mails eller beskeder efter fyraften. Informér dine kolleger om dine arbejdstider og hold fast i dem, så de ved, hvornår de kan forvente svar fra dig. Det kan være nyttigt at bruge automatiske svar eller statusopdateringer på platforme som Teams eller Slack for at vise, hvornår du er offline.
Hvis muligt, lav en fysisk opdeling af din arbejdsplads og din bolig, fx ved at indrette et specifikt hjørne som hjemmekontor. Ved at skabe en dedikeret arbejdszone får du lettere ved at holde pauser og afslutte arbejdsdagen mentalt, når du forlader arbejdsområdet. Det kan også hjælpe at afslutte dagen med en “afslutningsritual”, fx en kort gåtur eller en opsummering af dagens opgaver, der markerer afslutningen på arbejdet.
Ved at skabe en fast struktur omkring din arbejdsdag og kommunikere dine grænser tydeligt, kan du opretholde en sund balance mellem arbejde og fritid, selv når du arbejder hjemmefra.