Hvilke regler gælder for hjemmearbejde?

Når det kommer til hjemmearbejde, er der en række regler og bestemmelser, der sikrer, at arbejdsvilkårene er i overensstemmelse med dansk lovgivning. Både arbejdsmiljøloven og ansættelseslovgivningen gælder for hjemmearbejde, ligesom hvis arbejdet foregik på kontoret.

Det betyder, at du som medarbejder har ret til de samme pauser, den samme arbejdstid og det samme niveau af sundhed og sikkerhed, selv når du arbejder hjemmefra.

Disse regler gælder – også når du arbejder hjemmefra

Arbejdstid og pauser: De regler, der gælder for arbejdstid og pauser på kontoret, gælder også for hjemmearbejde. Ifølge arbejdstidsloven har du ret til en daglig hvileperiode på mindst 11 sammenhængende timer, og en ugentlig fridag. Du skal også have passende pauser undervejs i arbejdsdagen, og du kan ikke forventes at arbejde mere end 48 timer i gennemsnit om ugen, inklusive overarbejde.

Ergonomi og udstyr: Arbejdsgiveren skal sikre, at din hjemmearbejdsplads lever op til ergonomiske standarder. Det betyder, at hvis dit hjemmearbejde består af mere end to dage om ugen, skal din arbejdsgiver sørge for, at du har det nødvendige udstyr som en korrekt indstillet stol, eventuelt skærmbriller, et højdejusterbart bord og en computerskærm, der kan placeres i øjenhøjde. Dette er vigtigt for at undgå arbejdsskader som følge af forkert arbejdsstilling.

Udgifter til hjemmearbejdspladsen: Der er ingen lovmæssig forpligtelse for arbejdsgiveren til at betale for omkostninger forbundet med hjemmearbejde, såsom el, internet eller varme. Det bør dog aftales mellem medarbejderen og arbejdsgiveren, hvordan udgifterne til hjemmearbejde fordeles, herunder hvem der betaler for udstyr og andre omkostninger. Nogle virksomheder tilbyder kompensation eller stiller det nødvendige udstyr til rådighed.

Der er i nogle tilfælde mulighed for at få et skattefradrag for den del af din bolig, som du bruger til at arbejde hjemmefra – læs mere om de regler her.

Forsikring og ansvar: Når du arbejder hjemme, er det stadig arbejdsgiverens ansvar at sikre, at dit arbejdsmiljø er sundt og sikkert. Arbejdsgiverens forsikring dækker dog kun skader, der er direkte relateret til arbejdet. For eksempel, hvis du falder, mens du henter kaffe i dit hjem, er det ikke dækket af arbejdsgiverens forsikring. Men hvis du kommer til skade, mens du sidder ved dit skrivebord og udfører arbejde, kan det være dækket.

Databeskyttelse: Hvis du arbejder med personfølsomme oplysninger fra dit hjem, skal arbejdsgiveren sørge for, at der er passende IT-sikkerhed på plads, så oplysningerne beskyttes i henhold til GDPR-reglerne. Det kan indebære brug af krypterede forbindelser (VPN) og sikre loginprocedurer.

Kommunikation: Det er vigtigt at have klare aftaler med din arbejdsgiver om, hvornår du er tilgængelig, og hvordan kommunikation skal foregå. Det kan også være nyttigt at aftale faste møder eller check-ins for at sikre, at alle parter er opdateret.

    At have klare og gennemsigtige aftaler om hjemmearbejde mellem medarbejder og arbejdsgiver er nøglen til at sikre, at alle regler overholdes, og at arbejdsforholdene er optimale.

    Relevante kilder:

    – Arbejdsmiljøloven
    – Arbejdstilsynets vejledning om hjemmearbejde (AT-vejledning D.2.3)
    – Datatilsynets retningslinjer om GDPR ved fjernarbejde
    Arbejdstidsloven (Bekendtgørelse af arbejdstidsloven nr. 896 af 24/08/2004)

    Din bedste mulighed for at få et Remote job

    Se de seneste remote jobs i vores særlige remote job database.

    Læs videre på bloggen

    Scroll to Top